Designere møtte elever på Rosthaug

Utvikler løsninger med utgangspunkt i elevenes behov. 16 designfirmaer deltok i befaringen på Rosthaug vgs i forbindelse med Statens designkonkurranse.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com
  • Av Carsten Øhrn

- De 16 representerer de største byråene innenfor tjenestedesign her i landet, og det er vi kjempegodt fornøyd med, sier Siri Eggesvik i Norsk Form.

Torsdag samlet Norsk Form designerne til befaring på Rosthaug videregående skole i Modum i forbindelse med Statens designkonkurranse.

Designerne fikk møte elever, lærere og helsesøster for å bli bedre kjent med skolen.

- Hensikten med dagen i dag er at designerne får møte skolen og følge hvordan der å være elev og hvordan helsetjenesten fungerer på skolen, forsetter hun.

- Det gjør at designerne har et grunnlag for å levere inn sitt tilbud i Statens designkonkurranse, sier Eggesvik.

Design, skole og helse
Norsk Form har arrangert Statens designkonkurranse siden 1994, og i år er det Buskerud fylkeskommune som lyser ut konkurransen i samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet og Norsk Form.

Tema for årets konkurranse er "Design, skole og helse", og Rosthaug videregående skole er plukket ut som pilotskole.

Fristen for å levere tilbud i konkurransen er satt til 18. februar. Oppdraget honoreres med 750.000 kroner.

En jury skal kåre en vinner som så skal jobbe mer konkret med skolen for å gå dypere inn i de ulike utfordringene på Rosthaug.

Viktig verktøy i samfunnsutviklingen
Det er lenge siden design utelukkende kunne knyttes til møbler, biler, mote og pyntegjenstander.

Design er også et viktig verktøy i samfunnsutviklingen, hvor den kan bidra til å forenkle bruken av og tilgjengeligheten til tjenester og produkter.

- Jeg er for å lukte og se hvordan elevene her har det, slik at jeg får mest mulig følelse av hvor problemene ligger, sier designer Dagne Vaa i Making Waves.

- Det er veldig verdifullt, understreker designeren.

En av tre fullfører ikke

- God helse gir god læring – og utdanning gir god helse, poengterer folkehelserådgiver Åse Marit Hovden i utviklingsavdelingen i Buskerud fylkeskommune.

Hovden sier helse- og utdanningssektorene jobber ofte hver for seg med å oppnå trivsel, engasjement og godt læringsmiljø for elevene, men nå skal de jobbe mer sammen.

30 prosent av elevene fullfører ikke videregående skole. Ofte skyldes det helseproblemer.

- Vi mener gjennom Statens designkonkurranse kan det utvikles modeller for samarbeid mellom utdanning og skolehelsetjenesten som kan bidra til å øke gjennomføringen i videregående skole, fortsetter Hovden.

- Buskerud fylkeskommune har et lovpålagt folkehelseansvar. Vi vet at gjennomføring av videregående opplæring er viktig for å utjevne sosiale ulikheter i helse, sier Hovden.

- Vi har alle typer elever
Prosjektet gjennomføres sammen med skolehelsetjenesten i Modum kommune og Rosthaug videregående skole.

- Vi er en stor kombinert skole med variert elevmasse, derfor tror jeg det er riktig at vi er piloten fordi vi har alle typer elever, uavhengig av programområde, sier rektor Knut Erik Hovde.

Hovde er glad for at skolen er plukket ut og er spent på hvilke løsninger designere vil komme med.

- Effekten vi ønsker å ha er at summen av alle støttetiltakene vi har rundt elever i dag går sømløst, fortsetter Hovde.

- Slik at vi får mindre frafall og får flere elever som lykkes. Det gjør at skolen blir bedre til å ivareta sitt samfunnsoppdrag, avslutter Knut Erik Hovde.

For ytterligere informasjon:
Åse Marit Hovden, folkehelserådgiver i Buskerud fylkeskommune, 92 23 82 24.


Publisert 21. januar 2013, oppdatert 21. januar 2013.