- Jeg vil bli politiker

Fire elever brukte dagsverk-dagen i fylkeshuset. - Jeg vil bli politiker, sier Ayisha Osuman (17) etter å ha fulgt debatten og møtt politikerne i fylkesutvalget.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com
  • Av Carsten Øhrn

Elevene Soroor Talebpour, Sukai Sarr, Ayisha Osuman og Eirik Fausko ved Drammen videregående skole var godt fornøyd med dagsverk-dagen i fylkeshuset i Drammen.

Eleven fikk blant annet følge debatten i fylkesutvalget onsdag ettermiddag.

-  Det har vært veldig lærerikt og vi har vært gjennom mye forskjellig. Men, språket var veldig formelt, sier Eirik Fausko (17).

- Vi har lært veldig mye nytt, sier Sukai Sarr (16). 

Bakgrunnen for at de fire elevene brukte dagen i fylkeshuset er at i år samler elevene inn penger til Drammen vgs' solidaritets- og utviklingsarbeid - Nairobiprosjektet.

Prosjektet er et samarbeid mellom skolen og St. John's Community Centre i Pumwani i Nairobi, Kenya. St. John's driver skole for de aller fattigste barna fra Pumwani-slummen, og de har elever fra 1. klasse i barneskolen og helt opp til siste år på videregående.

 De driver også mange andre former for utviklingsarbeid i slummen.

- Hvordan opplevde dere å sitte stille i fylkestingssalen uten å kunne ta til ordet?

- Det var litt nervepirrende. Når du hører noe som du er i mot eller noe du har lyst til å kommentere, så blir man utålmodig, sier Soroor Talebpour (17).

- Jeg synes det er veldig gøy at politikerne ville ha oss her og møte oss, sier Talebpour.

- Det var noe helt annet enn det jeg tenkte på forhånd, så nå fikk jeg lyst til å bli politiker, sier Ayisha Osuman (17).

- Jeg kjenner veldig godt igjen følelsen man får når man er tilhører. Alt man vil si, kunnskap man har som man vil dele med andre. Det var bakgrunnen for at jeg engasjerte meg, ble politiker og tok ordet i politiske møter, sier Tom Erik Hauger (Frp)

- Elevene var veldig engasjerte da vi møtte dem etter møtet. Vi som politikere må bare huske på å snakke forståelig. Hvis det er formelt forståelig, så har vi oppnådd noe. Hvis det er formelt uforståelig, da må vi gjøre noe, smiler Tonje Kristensen (Ap).

I tillegg til å følge debatten i fylkesutvalget, brukte de fire elevene dagen i fylkeshuset til  å gi fylkesutdanningssjefen innspill til Kunnskapsskolen.


Publisert 22. oktober 2014, oppdatert 27. oktober 2014.