Installerer unikt solcellesystem på 10 busser

- Det er viktig å teste ut ny teknologi og det blir spennende å følge prosjektet, sier Olav Skinnes (Sp), leder av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

Busselskapet Nettbuss AS installerer unikt solcellesystem på 10 busser i et demonstrasjonsprosjekt.

Løsningen er utviklet av selskapet Green Energy AS.

- Vi er stolte over å kunne lansere dette unike demonstrasjonsprosjektet med ti busser som det installeres solceller på, sier administrerende direktør Ole Engebret Haugen i Nettbuss AS.

Bussene vil i hovedsak kjøre lokalt på Ringerike, og mellom Hønefoss og Oslo i kontrakt med oppdragsgiver Brakar, som er ansvarlig for drift og utviklingen av kollektivtrafikken i Buskerud.

Brakar eies av Buskerud fylkeskommune.

- Tommel opp! Det er viktig å teste ut ny teknologi og det blir spennende å følge prosjektet, sier Olav Skinnes (Sp), leder av hovedutvalget for samferdselssektoren i fylkeskommunen.

Les også: Buskerud fylkeskommune bruker over 400 millioner på kollektivtrafikk i Buskerud

Solcellebusser

93 prosent av bussene som kjører for Brakar går i dag på fossilfri biodiesel, men i fremtiden er det først og fremst elektrisk drift Brakar ønsker å satse på i byområdene.

- Dette er et spennende prosjekt, sier Terje Sundfjord, som er administrerende direktør i Brakar.

- Vi har et godt samarbeid med Nettbuss om gode miljøløsninger allerede, og setter stor pris på at vår operatør nå prøver ut ny teknologi på bussene som kjører for oss. Vi tror solcelleenergi kan bli et viktig bidrag til grønn mobilitet i fremtiden, sier han.

Den nye teknologien benytter bussens overflater og gjør det mulig å produsere strøm med gratis energi fra sola. Dette reduserer bussens drivstofforbruk med ca. fem prosent og ivaretar bussens batterier på en god måte.

- Økt oppetid som sikrer drift, redusert drivstofforbruk og reduserte CO² utslipp på ca. 3-4 tonn per buss, er en god kombinasjon som vi vil vurdere å anvende også på andre bussruter. Vi skal imidlertid først samle nyttige data fra dette demoprosjektet, fortsetter Haugen.

Den nye teknologien er en ny type solceller som både er bøyelige og mer lysfølsomme, noe som gjør dem velegnet til bruk på taket av en buss.

Støtte fra Enova var utslagsgivende for realisering av demoprosjektet.

- Det er nok en stund frem til dette blir et vanlig syn på busstak rundt omkring, men det er nettopp demonstrasjonsprosjekter som dette som må til for å komme dit, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.


Publisert 18. juni 2018, oppdatert 18. juni 2018.