Vant gründercamp med museumsidé

Jentenes ide til hvordan museene i Buskerud skal profilere seg gikk seirende ut i gründercampen på Ringerike.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com
  • Av Carsten Øhrn

- Det var veldig overraskende at vi vant, vi hadde ikke engang trodd at vi kunne være blant finalistene, sier Rebecca Ege (19) fra Ringerike videregående skole.

Sammen med Taran Amble og Nora Høistad kjempet hun tirsdag mot 100 elever fra Ringerike og Hønefoss videregående skoler i den aller første gründercampkonkurransen som har vært arrangert for kulturfeltet her i fylket på Ringerike Kultursenter.

Kulturarbeid som næringsvirksomhet

Gründercampen er et samarbeid mellom Buskerud fylkeskommune og Ungt Entreprenørskap Buskerud.

Campen er et ledd i fylkeskommunens satsing på å gi kulturarbeidere (nåværende og fremtidige) økt forståelse for hvordan kulturarbeid kan drives som næringsvirksomhet.

Jentene idé til profilering av BuskerudMuseene var salg av unike nøkkelringer på hver av museene.

Nøkkelringene symboliserer de ulike museene, og hvert museumsanlegg (19 anlegg) har sitt symbol som barna kan bruke på nettsiden til museet. Når de trykker på dette symbolet får de så opp et eventyr. Når man har samlet opp et bestemt antall ringer får man også en gevinst.

- Museum er ikke noe min aldergruppe er spesielt interessert i, men man kan gjøre mye for at det skal bli interessant for barn og unge, poengterer 19-åringen.

Juryens begrunnelse: «Sammenhengene og gjennomført – elementene danner en helhet. God miks av gammelt og nytt. Nøkkelringene gir en god link mellom de ulike besøksstedene i Buskerudmuseene»

- Jentene idé er nyskapende og veldig bra fordi de får opp en aktivitet knyttet til oppgaven, sier juryleder Helge Stiksrud.

Stiksrud er påtroppende leder for det nye BuskerudMuseene, og mener nøkkelringene fint kan brukes av museene.

- Det er en god idé som museene kan videreutvikle, sier Stiksrud. 

Ny kulturcamp på fredag

Fredag arrangeres det en ny camp på Fredfoss Konferansesenter i Øvre Eiker for 200 elever fra Eiker, Drammen, Åssiden og Akademiet videregående skoler.

-Vi hadde et håp før vi startet med dette at vi skulle få rundt 100 deltakere. Nå har vi 300 og må fordele de på to camper.

- Det er fantastisk inspirerende og lover godt for fylkets fremtidige næringsliv, sier Anders Wengen, rådgiver for kulturnæringer i Buskerud fylkeskommune.

- Tiltakene som gjennomføres i regi av Ungt Entreprenørskap har vist seg å være svært effektive virkemidler for å øke entreprenørskompetansen. Elever som har deltatt på dette etablerer flere bedrifter, og flere av de får til lønnsom drift, avslutter Anders Wengen.


Publisert 2. april 2014, oppdatert 23. januar 2015.