Kollektivtrafikkprisen: Brakar plukket ut til finalen

- Brakar fortjener finaleplassen på grunn av deres sterke satsing på bruk av miljøvennlige kjøretøy!

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com
  • Av Carsten Øhrn

Brakar er en av fire finalister til Kollektivtrafikkprisen 2016.

- Vi synes det er kjempemotiverende å bli nominert!

Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar

Det er den nasjonale bransjeorganisasjonen Kollektivtrafikkforeningen som står bak prisen som går til beste tiltak, løsning eller ambassadør for kollektivtrafikken i Norge.

Les også: Testet selvkjørende buss på Kongsberg

Bedre luft og mindre støy

«Brakar AS fortjener finaleplassen grunnet deres sterke satsing på bruk av miljøvennlige kjøretøy. Brakar både er nytenkende gjennom bruk av fossilfritt drivstoff, og gjennom deres satsning på elektriske busser som lades på endeholdeplass. At store deler av deres busspark skal være fossilfri i løpet av 2017, er offensivt og bidrar til å sikre et godt omdømme. Samtidig bidrar de lokalt til at det skal være mulig å nå klimamålene nasjonalt.»

Juryen

Brakar AS er eid av Buskerud fylkeskommune og har hatt en stor satsing på miljøvennlig kollektivtrafikk.

Fra og med juli sørget Brakar for at Drammensregionen er Norges første storbyområde med tilnærmet fossilfri kollektivtransport.

Les også: Grønt skifte i kollektivtransporten

Fra venstre Roger Ryberg, Heidi Renolen, Terje Sundfjord, Arve Veggeland og Marius Gjerset.
Juni 2016: Inngikk avtale om bruk av fossilfritt drivstoff - bedre luftkvalitet i Drammensdalen. Fra venstre fylkesordfører Roger Ryberg, Heidi Renolen (Nettbuss), Terje Sundfjord (Brakar), Arve Veggeland (Nettbuss) og Marius Gjerset (Miljøstiftelsen Zero).

Alle Brakars bybusser kjører på fossilfritt drivstoff (HVO). I tillegg kjører Brakar fossilfritt på Ringerike og med bussene inn til Oslo.

- De midlene som ble satt av i fjor til miljøvennlig drivstoff var en riktig prioritering, fortsetter Sundfjord.

Brakar har nylig mottatt støtte på nesten 10 millioner kroner fra Enova til innkjøp av elektriske busser og ladestasjoner.

Les også: De første elektriske bussene på plass i 2017

- Vi er også glade for Enova-støtten vi fikk, som gjøre at Brakar får realisert prosjektet med elektriske busser, med forbehold om finansiering fra Buskerudbyen og Buskerud fylkeskommune.

Kjører på fossilfritt drivstoff

Brakar har som mål at store deler av bussparken i fylket skal kjøre på fossilfritt drivstoff i løpet av 2017.

- Innføringen av fossilfritt drivstoff vil sette Buskerud fylke helt i front i det grønne skiftet innenfor kollektivtransporten.

Roger Ryberg (Ap), fylkesordfører

Kollektivselskapet Brakar eies av Buskerud fylkeskommune (100 %).

- Buskerud fylkeskommune ambisiøse mål er å redusere klimagassene med 30 prosent innen 2020.

Roger Ryberg (Ap), fylkesordfører i Buskerud

I Drammensområdet foregår hele 65 prosent av bussreisene i fylket og totalt er 73% av bussreisene fossilfrie i Buskerud.

- Jeg gratulerer Brakar med nominasjonen, det inspirerer oss som politikere! Nå fortsetter vi arbeidet med å nå våre ambisiøse miljømål, sier fylkesordføreren.

- Vi ønsker å gjøre samferdselssektoren utslippsfri.

Roger Ryberg (Ap), fylkesordfører

Finalistene er:

  • Nordland fylkeskommune for deres satsing og resultater med bybusstrafikken i Bodø
  • Brakar AS for deres store satsing på miljøvennlig kollektivtrafikk
  • TID-programmet, eller Trafikantinformasjons og designprogrammet for Oslo og Akershus.
  • Sporveien for deres arbeid med effektiviseringsprogrammet «Best 2015»

Kollektivtrafikkprisen 2016 deles ut av Samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen på Kollektivkonferansen 1. november.


Publisert 24. oktober 2016, oppdatert 24. oktober 2016.