Verdens første batteridrevne ferge

- Dette er spennende og det skal også vi få til, sier en entusiastisk påtroppende fylkesordfører Roger Ryberg etter en tur med den elektriske fergen Ampere.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

En delegasjon fra Buskerud bestående av påtroppende fylkesordfører Roger Ryberg (Ap), leder av hovedutvalget for samferdselssektoren i Buskerud fylkeskommune, Trond Johansen (KrF) og samferdselssjef Gro Solberg, deltok denne uka sammen med mange andre elbåt interesserte på turen med Ampere - Norges første batteridrevne ferge.

Ampere ble satt i drift på strekningen Lavik – Oppedal i Sognefjorden tidlig i 2015.

Erfaringene fra mange tusen driftstimer med Ampere høster prosjektet Fjordbanen direkte resultater av nå i arbeidet med å få på plass en hurtigbåtrute i Oslofjorden mellom Sætre-Fagerstrand og Oslo.

Les også: Øker støtten til elektrisk hurtigbåt i Oslofjorden

- Vi har bidratt med en million kroner nå til forprosjektet og jeg håper nå at både Akershus og Oslo også bidrar slik at vi får en best mulig forprosjektrapport klar, sier Roger Ryberg.

- Denne vil gi de nødvendige føringene for hvordan båten skal se ut, hvilken teknologi som skal velges og hvordan anløp og andre ting rundt rutene skal være, fortsetter Ryberg.

- Skal vi nå klimamålene har vi ikke noe valg vi må ta i bruk ny grønn teknologi, sier Ryberg. Vi vet at dagens tradisjonelle dieseldrevne hurtigbåter forurenser og er dyre i drift. Dette prosjektet er svaret på det.

- Og det beste av alt, infrastrukturen, fjorden, ligger der klar smiler en fornøyd Roger Ryberg.

MF Ampere
MF Ampere har plass til 120 biler og 340 passasjerer. Overfartstiden er 20 minutter, med ti minutters oppladingstid. Foto: Norled

Store besparelsen for miljøet

I en rapport laget av Siemens kommer det frem at syv av ti ferjer i Norge kan byttes ut med enten elektrisk eller hybrid drift.

Klarer Norge dette vil miljøbesparelsene være formidable. Reduksjonen av CO2 vil være på 300 000 tonn!! Noe som er 9% av årlig utslipp innenriks fra sjøfart og fiske. I tillegg kommer reduksjonen i NoX (partikkelutslipp).

Fjordbanen – Urban Water Shuttle er planlagt å gå mellom Sætre i Hurum, Fagerstrand på Nesodden og Oslo.

Dette skal være en hurtigbåtrute i et helt nytt konsept med nyutviklet ladeteknologi, skrog og propellutforming og terminalbygg. Målet er å ha en pilot klar i 2017.

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom klyngen «MCT Maritime Clean Tech» som er et «Norwegian Centre of Expertise» og Hurum, Nesodden, Buskerud, Akershus og Oslo.

FAKTA OM AMPERE:

  • Fergen er basert på et katamaranskrog, men i motsetning til vanlige katamaraner, er ikke de to skrogene like.
  • Overbygget med passasjersalong og bro er plassert over det ene skroget, mens de to azipull-propellene står i samme skrog, på motsatt side.
  • Ampere har ti tonn litiumene-batteri på 1000 kWh. De er plasserte i to separate batterirom med 500 kWh i hver, i hver sin ende av skroget.
  • Hver ende har fergen en elektromotor og en Azipull-propell, som drar Ampere stille over Sognefjorden i løpet av 20 minutter.

Publisert 15. oktober 2015, oppdatert 15. oktober 2015.