Elever motiveres av praktiske utfordringer.

I dag har 60 av Lier videregående skoles elever lærekontrakt samtidig som de er elever ved skolen. Om to år vil det være 120 elever i skolens såkalte «dobbeltkompetanseløp».

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com
  • Av Carsten Øhrn

I Norge vil det være stort underskudd på arbeidstakere med fag- og yrkesutdanning i mange år fremover.

Det trengs over 90 0000 fagarbeidere i løpet av de nærmeste årene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Tirsdag morgen inviterte Lier videregående skole til frokostmøte om samarbeidet mellom skole næringsliv "YRKESFAG – nye veier, framtidens verdiskapere".

- I samarbeid med arbeidslivet utvikler vi nye og unike utdanningstilbud for å gjøre yrkesfagene mer attraktive for ungdom, sier rektor Anne Johanne Guldvik.

Les også: Slik søker du videregående opplæring - søknadsfrist 1. mars

Èn yrkesfaglig vei - flere muligheter

Under frokostmøtet delte både elever/lærlinger og veiledere erfaringer med dobbeltkompetanseløpet, der teori og praksis kombineres fra første studieår.

De to første årene er eleven på skolen tre dager i uka og to i bedrift, de to siste årene er det motsatt. Dette gir både fagbrev og studiekompetanse etter 4 år

- Jeg har fått veldig mye tillit til å utføre de faglige oppgavene, og jeg får jobbe selvstendig og praktisere på egenhånd. Det lærer jeg veldig mye av, forklarer Ingrid Sine Lindseth-Larsen (17), som tar det fireårige dobbelløpet.

- Bedre enn å bare sitte på skolen

For tiden er hun lærling i Lier kommune, kommunen som nylig ble kåret til årets lærebedrift 2015 i Buskerud  av Buskerud fylkeskommune.

- Det er spennende og motiverende, der jeg er tre dager på skolen og så ut i bedrift i to dager. Det er veldig bra og bedre enn å bare sitte på skolen.

Ingrid Sine Lindseth-Larsen (17)

- Jeg trives veldig godt, men det er både slitsomt, gøy og motiverende. Det er kjekt å få brukt teorien man har lært på skolen, og der er veldig motiverende å seg at man har fremgang, fortsetter hun.

- Hun skal på fire forskjellige steder der hun roterer mellom flere arbeidsstasjoner, forklarer veiledere Elin Wilhelmsen og Sevim Hanne San fra Lier kommune.

- Ingrid er nå på dokumentsenteret og hun blir godt kjent med oppgavene vi gjør, hun får et godt innblikk i det som skjer og blir kjent med avdelingen.

- Det er en god løsning for oss, mener de to veilederne som opplever at samarbeidet med Lier videregående skole går veldig lett.

Dobbelkompetanse/4-årig løp i helsearbeiderfaget

Elev/lærling Angel Ssibazuriwaso (19) er for tiden på Konnerud bo- og servicesenter.

19-åringen sier hun har lært mye av å være i praksis.

- Vekslingen er bra. Det er en ting å gjøre det på skolen, men det er noe annet når man er ute i praksis.

Angel Ssibazuriwaso (19)

- Jeg tenker at det er et veldig bra tilbud ved at vi får studiekompetanse og fagbrev. Vi kan velge hva vi vil gjøre videre, fortsetter 19-åringen ved Lier videregående skole.

Det er første gang at Drammen kommune er med i ordningen.

- Det er hektisk hverdag på et sykehjem, og de må ta ansvar veldig tidlig. Angel kommer til oss og gjøre de tingene hun har lært på skolen, det er veldig bra, sier veileder Linda Nybakk ved Konnerud bo- og servicesenter i Drammen.

- Vi får mye informasjon fra skolen, og det er bra at vi er i jevnlig dialog, mener Nybakk.

- Det er et pluss at de får gå på skolen i tre dager og så to dager ut i lære, man blir ikke så fort lei, sier Linda Nybakk.

NHO: - Spennende det skolen gjør

- Jeg synes det er veldig spennende det jeg har hørt her i dag om hvordan skolen jobber med å styrke relasjoner til arbeidslivet, sier Kristian Ilner, seniorrådgiver i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), avdeling for kompetanse med fagansvar for fag- og yrkesopplæring.

Ilner deltok på frokostmøtet og var imponert over hvordan skolen jobbet med dobbeltkompetanseløpet.

- Så vidt med bekjent så er det første gang jeg hører at en skole har satt i gang dette på eget initiativ, sier han.

- Det også alltid interessant å høre elever erfaringer, avslutter Kristian Ilner.


Publisert 16. februar 2016, oppdatert 16. februar 2016.