Strikker for livet

Elever ved Åssiden videregående skole strikker klær til for tidlig fødte barn i fattige land.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

Elevene i 2HFA og 2HFB ved Åssiden videregående skole strikker for livet.

Det er lærer på helsearbeiderfag, Thove Helene Ruud, som har tatt initiativet til at klassen hennes bokstavelig talt har strikket for livet siden tidlig i høstsemesteret.

Hun så et prosjekt på nettet hun umiddelbart ble interessert i. Da hun introduserte idéen for elevene, var det stor oppslutning om at klassen skulle være med på dette, og hun tok kontakt med Rebekka Sørfjord, en norsk intensivsykepleier som driver prosjektet, som heter Strikk for livet.

Rebekka jobber som frivillig ved Haydom Lutheran hospital i Afrika. Det ligger langt utenfor allfarvei, 300 km fra nærmeste storby. Rebekka har en blogg, her kan du lese mer om prosjektet.

Elevene strikker klær til for tidlig fødte barn ved sykehuset, slik at de umiddelbart etter fødselen skal få på seg noe varmt for å holde kroppstemperaturen oppe.

De lager det som kalles en «strikket kuvøse» som består av lue, sokker, lang genser og et teppe, alt i str. bittebitteliten.

Og strikkingen har spredd seg. Mødre og bestemødre har funnet frem strikkepinnene og bidratt med klær til de nyfødte. Dessuten har elevene tatt strikkingen med ut i praksis – og det har vært et svært så positivt sosialt innslag på praksisstedet, for å aktivisere de eldre.

Rebekka har vært på skolen og holdt et inspirerende foredrag for elevene, noe som bidro til å gi dem enda større forståelse for viktigheten av det de gjør.

- Det var et spennende foredrag, og vi fikk et innblikk i noe som gjør inntrykk. Vi så at det vi gjør virkelig gjør en forskjell for disse barna, og å bruke litt fritid og skoletid på dette blir bare meningsfylt. I praksis syntes mange det var veldig koselig, sier de tre jentene ved Åssiden videregående skole.

De mener at dette prosjektet også har bidratt til å styrke samholdet i klassen.

- Man snakker med andre man vanligvis ikke snakker med, fordi man har et felles samtaleemne i strikkingen, for eksempel deler vi ideer til pynting av plaggene. Dessuten hjelper det oss å «finne tilbake til gamle røtter» - bestemor var den som lærte oss å strikke.

En del kunne strikke, andre måtte lære det. Så opptatt av prosjektet har elevene blitt, at en av guttene i klassen som ikke har klart å lære seg å strikke, kjøpte et bitte lite antrekk fra H&M for å kunne bidra!

Elevene har strikket for eksempel mens de har klassens time.

- Og etter en økt med intens jobbing, har de fått avsatt tid til strikking, forteller Thove Ruud.

Ellers har de brukt en del av fritiden sin på dette. De har bl.a. hatt strikke-kafé hvor 7-8 elever møttes og strikket i flere timer etter skoletid sammen med læreren - noe som var veldig positivt.


Publisert 22. januar 2014, oppdatert 22. januar 2014.