Last ned sjekklisten i utskriftsvennlig format
Hvem skriver du for og hvorfor
Sett deg inn i leserens situasjon og behov for informasjon. Hva er budskapet ditt og hva du vil at leseren skal vite eller gjøre etter å ha lest teksten din.
Henvend deg direkte
Bruk du/deg og Buskerud fylkeskommune / vi. Unngå å tiltale leseren i tredjeperson (som bruker, grunneier, innbygger, søker).
Lag en overskrift som gir mye informasjon
Den skal fortelle hva teksten handler om og være søkbar.
Si det viktigste først
Informasjonen som er viktigst for leseren skal komme først i teksten.
Bruk mellomoverskrifter
Det gjør teksten oversiktlig og lett å lese.
Lag avsnitt og sett punktum ofte nok
Skriv kort og konsist.
Få fram hvem som gjør hva
Bruk verb i stedet for substantivuttrykk. Det gjør teksten mer konkret. Unngå ord som slutter på –ing eller –else. Unngå passive verb som slutter med –s.
Bytt ut jålete, forslitte og byråkratiske ord og uttrykk
Eksempler: fokus, robust, gevinstrealisering, synergieffekt, i forhold til, således, hensynta, vedrørende.
Unngå fagbegreper, fremmedord og forkortelser
Hvis du må bruke dem, forklar hva de betyr.
Test om teksten din er lett å forstå
Les teksten høyt for deg selv før du sender den fra deg. Be gjerne en kollega om tilbakemelding.
Publisert 22. mai 2017, oppdatert 29. august 2017.